Tocmai te-a cerut sau tocmai ai cerut-o de sotie. Oricine ai fi, felicitarile noastre! Urmeaza un moment unic in viata ta, moment de care iti dorim s ate bucuri din plin!
Acum, vreau sa-ti spun un adevar dulce-amarui: urmeaza o perioada foarte frumoasa pentru voi, de care o sa-ti aduci aminte cu mare drag peste cativa ani, dar care acum ti se va parea foarte stressanta, daca nu faci ceva in sensul asta. Probabil ca stii la ce ma refer. S-ar putea sa ai apropiati care s-au casatorit de curand si ai vazut ce presupun pregatirile pentru nunta, ce inseamna sa intre in febra organizarii nuntii si toata agitatia care precede „ziua cea mare”. Si chiar daca nu stii la ce ma refer, urmeaza sa afli cat de curand. Sa-ti povestesc:
Totul incepe cu o lista de intrebari"
“ – Pe cine chemam? – Ai tai cati invitati au? Neamul meu e mare si parintii mei vor sa-i aduca pe toti.
– Unde organizam nunta: la mine in oras, la tine in oras, la… noi in oras? Avantaje si dezavantaje.
– La care Biserica ne casatorim? Mie mi-ar placea, totusi, sa facem cununia religioasa in aer liber, dar parca am vazut la televizor ca nu se mai poate.
– Imi doresc, neaparat, o formatie de nunta buna. Sa se distreze lumea, sa iasa o super petrecere!
– Maaaaaaama!! Uite ce preturi au astia! Cum nu sunt liberi in data nuntii noastre?
– Avem nevoie de cineva sa ne dea niste recomandari pentru un fotograf de nunta bun. Dar oare nu ar fi mai bine sa angajam doi? Nu e foarte mare diferenta de pret…
– Si petrecerea trebuie sa fie intr-un loc fain, in padure sau poate chiar pe malul unui lac… Dar oare exista asa ceva? Si daca exista, cum facem cu transportul invitatilor?
– Tu ce zici, iubi, sa luam 3 sau 4 feluri de mancare? Mie mi se par cam mult 4. Oamenii vin sa se distreze nu sa se ingrase. Oricum, de un lucru sunt sigura: vreau sa avem un meniu deosebit! ”
Si toooooooooooooooot asa! Lista asta de intrebari de mai sus, dragilor, e departe de a fi completa. Ea de fapt e mult mai lunga. Va spun asta din punctul de vedere al omului casatorit, care si-a organizat singur nunta si care s-a stressat cu multe luni inainte, pentru ca isi dorea “sa iasa bine”. Ati mai auzit asta, si pe la altii, nu-i asa? Normal, doar toti vrem “sa iasa bine”. Eu am ramas cu regrete, insa, pentru ca am stat stresat toata ziua nuntii mele. De parca n-ar fi fost suficient ca m-am agitat inainte. Atunci cand ar fi trebuit sa fie punctul culminant, incununarea tuturor eforturilor pe care le-am facut eu si cu Oana, si eu sa savurez relaxat momentele alea alaturi de sotia mea…n-am facut asta.
Pentru ca mereu mai era ceva de facut. Mereu, mereu, mereu… Asa ca de dimineata si pana a doua zi dimineata, m-am straduit sa le rezolv pe toate, cat am putut eu de bine. Si le-am rezolvat; toate au iesit foarte bine. „Atunci e perfect!” ati putea spune, nu-i asa? N-a fost asa de „perfect” pentru ca, desi cei mai multi invitati s-au simtit bine, eu nu m-am bucurat pe deplin de ziua aia importanta pentru mine. De nunta mea. Si regret acum, pentru ca ziua aia nu se mai intoarce.
Vestea buna pentru voi, cei care urmeaza sa va casatoriti anul viitor, e ca din 2011 (cand m-am insurat eu) si pana acum, si-a facut loc pe meleagurile noastre, incet-incet, un serviciu care pe voi o sa va ajute foarte mult. Si-a facut loc pentru ca, de fapt, era mare nevoie de el. Sigur ca in intervalul asta au aparut o multime de alte servicii, care de care mai inedite si interesante, dar dintre toate astea wedding planning-ul este cel care aduce cea mai mare valoare adaugata unei nunti. Wedding plannerii sunt acei oameni care va pot ajuta pe voi doi, pot contribui la nunta voastra cel mai mult.
De ce e atat de util un wedding planner pentru voi? Eu am gasit cel putin 7 motive serioase pentru care ar trebui sa angajati unul, insa e foarte probabil sa mai fie si alte argumente pe care mirii trecuti prin aceasta experienta vi le-ar putea spune.
1. Experienta. Daca va decideti sa va organizati nunta singuri, ceea ce nu va recomand, cel mai probabil e prima oara in viata voastra cand faceti lucrul asta. Si de obicei, prima data cand faci ceva, e mai degraba un experiment decat o experienta reusita. Un wedding planner bun a mai trecut prin asta de multe ori. Are know-how-ul necesar si asta il ajuta sa faca un plan bun, bine structurat, realizabil, si sa-l duca la bun sfarsit. Sa puna viziunea voastra pe hartie si apoi sa o transpuna in realitate. Singuri, de capul vostru, exista sanse foarte mari sa dati cu stangul in dreptul. Probabil ca fiecare dintre voi sunteti niste profesionisti capabili in domeniul vostru: IT-isti, finantisti, vanzatori, manageri, etc. Dar nu va pricepeti sa organizati evenimente, recunoasteti lucrul asta. Asa ca…nu mai bine ii dati Cezarului ce-i al Cezarului?
2. Economisiti bani. Motivul principal pentru care foarte multi miri refuza din start sa se gandeasca la un wedding-planner, sunt banii. Se gandesc ca vor cheltui mai mult dintr-un buget de multe ori destul de restrans, pe care trebuie sa-l imparta intre multi furnizori, care de care mai piperat. De fapt, de multe ori se intampla exact invers. Angajand un wedding planner experimentat veti cheltui mai putini bani. Exact, asa e, ati citit foarte bine! Sigur ca un wedding planner costa. Dar el e singura persoana care va poate ajuta cu adevarat sa faceti economii inteligente, fara sa afectati evnimentul. O poate face direct, simtind care sunt furnizorii la care poate obtine o reducere de pret si negociind cu ei. O poate face indirect, discutand cu voi, intelegandu-va nevoile, preferintele si selectand acei furnizori care sunt cei mai potriviti pentru nunta voastra, nu neaparat pe cei mai scumpi. Va poate prezenta alternative la fel de bune, dar mai ieftine. Pic cu pic se aduna si, la sfarsit, e foarte probabil sa recuperati toti banii pe care i-ati platit pe wedding-planner si poate chiar in plus. V-ati gandit la asta pana acum? Nu?! Atunci…poate e momentul sa va faceti curaj sa cereti o oferta macar. Nu-i taiati din start de pe lista pe WP.
3. Recomandari si sfaturi pretioase. Ia incercati, va rog, sa enumerati rapid cate formatii de nunta cunoasteti si cate dintre ele fac atmosfera la o petrecere. Acum, pe loc, ganditi-va! Ati vazut una misto tare, la nunta unei prietene, anul trecut. Dar daca e ocupata? Sau daca e atat de scumpa incat e total in afara bugetului vostru? Un wedding-planner e mult mai bine informat. El stie de 10 ori mai multe formatii de nunta decat voi. Stie si fotografi de nunta buni, stie locuri frumoase in care puteti organiza petrecerea, preoti care oficiaza cununia religioasa in aer liber (aha!) sau DJ-i care sunt si MC. Mai stie ca la salonul ala care v-a luat ochii de bine ce arata, mancarea e execrabila, ca s-ar putea sa pice curentul in mijlocul petrecerii daca nu inchiriati un generator sau ca toaletele se infunda la fiecare eveniment (naspa moment!). Stie ca fotografului ala de nunta atat de cautat i s-a urcat la cap si ca are obiceiul sa intarzie la nunta si sa fie arogant cu invitatii. Ca videograful ala, care v-a tentat cu un pret bomba de 500 de euro, o sa vina imbracat in pantaloni de trening Adibas. Cu o singura chestie de genul asta, un wedding planner va poate salva ziua. Cu una singura, va dau cuvantul meu de fotograf care a vazut nspe situatii din astea la nunti! Toata documentarea pe care ati putea-o face voi, in incercarea de a va organiza singuri nunta, nu va fi suficienta ca sa aflati toate informatiile astea. Nici pe cele pozitive, nici pe cele negative. Nu aveti timp, in primul rand, si nici nu gasiti (chiar) totul pe internet. Daca tot am ajuns la timp…
4. Salvati timp angajand un wedding planner. Se spune ca timpul inseamna bani. De fapt, timpul inseamna mai mult decat bani. Banii poti sa-i dai cu imprumut, ii poi lua inapoi, ii poti schimba; cu timpul nu poti face asta. Si in contextul in care voi aveti o nunta de organizat si ceasul face tic-tac…timpul e foarte pretios. Nu va mai spun cat de pretios e in ziua nuntii, pentru ca e mai mult decat evident. Exemplu concret: daca ii intreb pe mirii mei ce le-a ocupat cel mai mult timp (total aiurea) in ziua nuntii, foarte multi imi vor spune ca vorbitul la telefon. Nu stiu cum se face dar toata lumea se trezeste sa sune mirele sau mireasa, stressandu-i cu intrebari care de care mai … inteligente, solicitand tot felul de indicatii sau confirmari inutile. Angajand un WP, pasati pisica la el si va scapati de grija asta.
5. Un wedding planner anticipeaza problemele si le rezolva elegant, inainte ca ele sa ajunga la voi. Bazadu-se pe experienta de care scriam mai sus, un WP stie care sunt etapele si momentele in care pot aparea probleme, blocaje, situatii neplacute sau stingheritoare. Si pentru ca stie, e mai atent la ele si le rezolva inainte sa ia amploare atunci cand ele totusi apar. Pentru ca probleme apar, invariabil. Indiferent cat de bine organizezi totul, neprevazutul isi joaca mereu rolul lui pe scena nuntii. Important e ca voi puteti sta linistiti pentru ca aveti un aliat de nadejde, pe care va puteti baza si care va ia grijile astea de e cap.
6. Ceilalti furnizori sunt mai linistiti pentru ca stiu ca exista cineva care coordoneaza lucrurile si ca i se pot adresa fara teama ca il vor deranja. Va dau un exemplu din experienta mea de fotograf: ajung la restaurant, dupa ce am deja “la bord” vreo 8 ore de fotografiat si constat ca nu avem o masa langa care sa ne punem echipamentul, o priza la care sa ne incarcam acumulatorii, ca ospatarii uita sau intarzie sa ne aduca mancarea desi primul dans incepe in 5 minute, etc. Daca nu ar fi wedding plannerul, ar trebui sa merg sa-i explic mirelui sau miresei, ca “stii, cand ne-am intalnit, am discutat despre lucrurile astea si ar trebui sa avem un loc si uite cum stau lucrurile aici, si asa…si pe dincolo…”. Va spun foarte sincer ca mi-e jena sa fac asta! Mirele si mireasa trebuie sa se bucure de momentele frumoase pe care le traiesc. Nu trebuie sa gaseasca solutii la problema pe care a creat-o un sef de sala neatent sau iresponsabil. Simpla existenta a unui wedding-planner ma ajuta pe mine, pe fotograf, sa ma simt mai confortabil, sa ma pot concentra pe ce am de facut si – implicit – sa fiu mai creativ. Si fotografii nu sunt singurii care gandesc asa, va garantez!
7. Voi doi va concentrati pe lucrurile cu adevarat importante. Sa nu va imaginati ca daca angajati un wedding planner, nu o sa mai aveti nimic de facut si o sa va plictisiti de moarte. Nici gand! Va mai raman suficiente lucruri de facut si de rezolvat. Dar in loc sa va incurcati in nimicuri devoratoare de timp si energie, va veti concentra pe acele activitati si detalii care conteaza. Ma refer la cele personale: alegerea rochiei de mireasa, a buchetului, sa exersati primul dans, sa planificati luna de miere sau sa faceti planuri de viitor.
Lobby-ul pe care il fac eu aici nu e pentru wedding-planneri. Va asigur ca nu obtin niciun beneficiu, nu m-a platit nimeni si nici macar nu mi-a sugerat vreunul sa scriu pe blog. Am scris articolul in primul rand pentru voi, mirii si miresele de anul viitor. In al doilea rand pentru noi, fotografii de nunta. Wedding plannerii ne ajuta si pe unii si pe altii si v-am explicat mai sus motivele pentru care cred asta. Recunosc, tocmai pentru ca nu mi-am dorit sa sune a reclama, ca am stat pe ganduri daca sa fac sau nu o lista de wedding planneri pe care noi ii recomandam. Imi doresc sa luati o decizie informata, cat mai buna pentru voi si atat. Discutand cu Oana pe acest subiect am realizat ca o decizie informata pentru voi, inseamna totusi sa includem si o lista de wedding planneri pe care vi-i recomandam. Sigur ca ati putea face un search pe google, dar o recomandare e altceva, are alta valoare. Google e plin de informatii false si de pseudo-profesionisti.
Despre wedding plannerii de mai jos vreau sa va spun urmatoarele: cu unii dintre ei am lucrat, am avut o experienta foarte buna impreuna si de asta sunt in lista de mai jos. Cu altii nu am lucrat niciodata, nici nu-i cunoastem personal. Dar fie ne-au vorbit foarte frumos despre ei alti fotografi de nunta, alti prieteni de-ai nostri sau au reusit, prin munca si pasiune, sa-si creeze un brand atat de puternic incat ar fi o gafa imensa sa-i omitem doar pentru ca nu am lucrat noi cu ei. I-am trecut in lista doar pe cei din Bucuresti, pentru ca noi aici fotografiem cel mai frecvent, majoritatea mirilor nostri sunt de aici si ei sunt beneficiarii principali ai acestui articol. E foarte posibil sa fi omis unii wedding planneri foarte buni, dar sa stiti ca daca am facut asta nu a fost intentionat si ne cerem scuze. De fapt, daca-i cunoasteti si daca ii recomandati, considerand ca au experienta necesara, ca sunt buni si ca ar trebui mentionati aici, va rog sa ne scrieti un mail sau sau un mesaj pe pagina noastra de Facebook si va promit ca (dupa ce fac putin research) ii adaug.
Asadar, daca urmeaza sa va organizati nunta, va recomand ca macar sa le trimiteti un mail fetelor (tocmai mi-am dat seama ca nu stiu niciun reprezentant al sexului tare care sa fie WP) din lista de mai jos si sa le cereti o oferta:
Andra si Sorana – echipa Wedding Details
Sa aveti o nunta de poveste si o casnicie de vis!